przewodnik po chmurze
Previous Next Play Pause
Systemy Workflow w sektorze MSP Systemy Workflow w sektorze MSP
Maraton, czy sprint? Zwinne wdrożenia oprogramowania Maraton, czy sprint? Zwinne wdrożenia oprogramowania
Kierunek dla systemów ERP na najbliższe lata Kierunek dla systemów ERP na najbliższe lata
Druga młodość ERP Druga młodość ERP
Big zmiana z Big Data Big zmiana z Big Data
Innowacje i potrzeba „szybkich błędów” Innowacje i potrzeba „szybkich błędów”
8 zastosowań Big Data, o których nie miałeś pojęcia 8 zastosowań Big Data, o których nie miałeś pojęcia
Przemysł 4.0 w sektorze lotniczym Przemysł 4.0 w sektorze lotniczym
Klient z danych poskładany Klient z danych poskładany
Z systemu pudełkowego do ERP Z systemu pudełkowego do ERP
5 kluczowych systemów Big Data na świecie 5 kluczowych systemów Big Data na świecie
Wysoko w chmurach Wysoko w chmurach
Innowacyjność technologiczna MSP - sposób na optymalizację i budowanie przewagi Innowacyjność technologiczna MSP - sposób na optymalizację i budowanie przewagi
Czy Polska spóźni się na kolejną rewolucję przemysłową? Czy Polska spóźni się na kolejną rewolucję przemysłową?
Donec ornare Donec ornare
Czas na SaaS! Gwarantowane korzyści przeważają nad przewidywanym ryzykiem Czas na SaaS! Gwarantowane korzyści przeważają nad przewidywanym ryzykiem
Rzeczywistość internetowa Rzeczywistość internetowa
7 mitów na temat WMS-ów 7 mitów na temat WMS-ów

Artykuły

Globalny rynek danych i analityki biznesowej, jest obecnie wyceniany na 130 mld dolarów i będzie rósł w kolejnych latach w dwucyfrowym tempie. Przewiduje się, że w 2020 roku przekroczy już próg 203 mld dolarów. Technologie Big Data rozwijają się sześciokrotnie szybciej niż pozostałe segmenty sektora IT. Tymczasem polski biznes wydaje się być wciąż nieświadomy wyścigu, w którym uczestniczy. Wygrają w nim te firmy, które będą mieć dostęp do odpowiednich danych i zrobią z nich jak najlepszy pożytek.

Polskie firmy mają dane, ale nie wiedzą, jak z nich korzystać

Choć liczba danych w Sieci przekroczyła już zawrotny próg 11 Zettabajtów (ZB), to cyfrowy potop dopiero przed nami. Wedle szacunków IDC w 2025 w internecie będzie ponad 180 Zettabajtów danych. Lawinowe tempo produkcji cyfrowych informacji nie idzie jednak w parze z ich realnym wykorzystaniem przez firmy: odsetek danych wykorzystywanych przez przedsiębiorców od lat balansuje w przedziale 20-30 proc. Mimo że przedsiębiorstwa zgromadziły w swoich systemach CRM już wystarczająco dużo informacji umożliwiających zrozumienie rynku, konkurencji czy profilu klienta, to nadal nie wiedzą, jak należy je monetyzować bądź robić z nich biznesowy użytek. Dane stają się tym samym zamrożonym kapitałem w wielu firmach.

Chociaż segment Big Data rozwija się nieprzerwanie niemal 6-krotnie szybciej niż cały rynek IT , na wymierne rezultaty przyjdzie nam jeszcze poczekać. Jak wynika z badania przeprowadzonego w USA na zlecenie SAS, 49% przedsiębiorstw twierdzi, że jest za wcześnie, aby ocenić zwrot z inwestycji w projekty Big Data. Jedynie co trzecia firma odnotowała zyski wynikające z wykorzystania rozwiązań do analizy dużych zbiorów danych.

W ostatnich latach ilość danych gwałtownie wzrosła, a analiza dużych zbiorów danych (tzw. Big Data) w przyszłości stanie się podstawą konkurencyjności, dając początek nowym falom wzrostu produktywności oraz innowacyjności w przedsiębiorstwach — jak pokazuje badanie przeprowadzone przez MGI i dział technologii biznesowych firmy McKinsey.

Gromadzenie i analiza danych jest obecnie istotnym procesem, który pozwala budować wyraźną przewagę konkurencyjną. Wbrew pozorom, analiza danych nie jest czynnością zarezerwowaną wyłącznie dla największych firm, ponieważ z powodzeniem może być też przeprowadzana w małych i średnich przedsiębiorstwach.

„Analityka Big Data? Oczywiście, wykorzystujemy ją w naszej firmie!”. Takie zapewnienia słychać dziś ze strony sektora biznesowego w Polsce i na świecie. Według raportu „Big Data Analytics Market Study”, autorstwa Dresner Advisory Services, niemal połowa spośród 3 tysięcy przebadanych przedsiębiorstw (47 proc.) planuje wdrożyć narzędzia do analityki danych w najbliższej przyszłości. Rzeczywistość jednak skrzeczy, a deklaracje firm często rozmijają się z rzeczywistością. Big Data w firmach to nadal rzadko spotykane zjawisko.

Według autorów raportu Forrester Insight Driven Business, firmy, które opierają się na analizie danych, zarobią w tym roku około 400 miliardów dolarów. To jednak nie najważniejszy wniosek z badań, istotniejsze jest co innego: w ich przypadku wskaźnik rocznego wzrostu przychodów będzie oscylował pomiędzy 27 a 40%. To 10 razy szybciej niż tempo, w jakim rozwija się globalna gospodarka.

Według analityków większość przedsiębiorstw wykorzystuje tylko około 10 procent danych, których jest właścicielem. Wdrożenie kompleksowej strategii zarządzania danymi w dobie Big Data nie jest zadaniem łatwym i wymaga reorganizacji procesów w ramach całej organizacji. Jednak w dobie cyfrowej transformacji wygrywa ten, kto potrafi lepiej wykorzystać wiedzę ukrytą w danych i szybciej zamienić ją w wymierną wartość biznesową.

Ogrom informacji gromadzonych przez różnorodne systemy informatyczne funkcjonujące w ramach przedsiębiorstwa nie jest w dostateczny sposób przetwarzany – a to one kryją szereg istotnych wskazówek co do właściwego kierunku rozwoju firmy i osiągnięcia sukcesu rynkowego. Analiza danych w różnych perspektywach i uzyskanie efektu synergii dzięki integracji danych o wielu procesach to przyszłość firm z sektora produkcji. To szansa na realny wzrost efektywności zużywania zasobów przedsiębiorstwa, na przyspieszenie reagowania na możliwe zagrożenia i na dynamiczne rozwijanie produktów.

macrologicSkierowane do kadry zarządzającej aplikacje mobilne, działając w oparciu o dane i niektóre funkcje systemów ERP, pozwalają niemal z każdego miejsca i o każdym czasie podejmować poparte danymi i wskaźnikami decyzje, akceptować faktury i rozwiązywać problemy, eliminując tym samym wąskie gardła w procesach decyzyjnych.

Autor: Jarosław Witwicki

EXACTCelem analizy biznesowej jest stworzenie przejrzystej bazy wiedzy o firmie, a w efekcie zminimalizowanie ryzyka niepowodzenia w jakimkolwiek obszarze dotyczącym działalności firmy. Przyczynami tychże są najczęściej niesprecyzowane wymagania organizacji, niechęć pracowników do wprowadzanych zmian oraz zbyt pochopny wybór dostawców.

Każdego dnia firmy produkują ogromne ilości danych. Pojedynczo nie mają one wielkiej wartości, jednak odpowiednia selekcja i analiza czyni z nich prawdziwą skarbnicę wiedzy na temat aktualnych trendów rynkowych, preferencji zakupowych klientów czy procesów zachodzących wewnątrz przedsiębiorstwa.

macrologicWielu dyrektorów, zwłaszcza z firm średniej wielkości, jeszcze nie jest przekonanych o korzyściach wynikających z wdrożenia systemu analitycznego i wykorzystaniu Big Data. Obecnie dzięki ofercie chmurowej mogą szybko i po niskim koszcie przeprowadzić ciekawe oraz zyskowne projekty.
 
Autor: Renata Łukasik

macrologicWizualizacja, czyli graficzna prezentacja danych i analiz, to narzędzie dostępne w oprogramowaniu biznesowym (CRM, ERP, BI). Jak z niego korzystać w codziennej pracy i dlaczego wizualizacja nie jest przelotną modą?

Autor: Renata Łukasik

Analiza danych w branży Retail

comarchBranża detaliczna charakteryzuje się dużym rozdrobnieniem, a co za tym idzie – dużą liczbą źródeł danych o kondycji firmy, klientach czy najbliższym otoczeniu przedsiębiorstwa. Pojawia się pytanie, jak zintegrować rozproszone dane, przetworzyć i możliwie maksymalnie wykorzystać w zarządzaniu firmą? Odpowiedzią jest Comarch Business Intelligence.

macrologicDostęp do kompletnej i aktualnej informacji controllingowej staje się podstawą przy podejmowaniu decyzji mających na celu podniesienie kluczowych wskaźników efektywności finansowej. Dlaczego jest to tak ważne?
 
Autor: Renata Łukasik

macrologicMożliwość wielowariantowego prognozowania wyników na różnych szczeblach firmy pozwala przygotowywać alternatywne plany działania na wypadek odchyleń od prognozy wyników, dodatkowych kosztów czy pojawiających się szans rynkowych.
 
Autor: Patrycja Ptaszek-Strączyńska

macrologicZarządzanie współczesnym przedsiębiorstwem wiąże się z koniecznością bieżącego dostępu do wieloprzekrojowych analiz i różnorodnych raportów. Analiza danych i wnioski uzyskane na jej podstawie są bowiem głównymi wyznacznikami trafności podejmowanych decyzji dotyczących nie tylko optymalizacji kosztów czy tworzenia długo- i krótkoterminowych planów, ale także opracowywania strategii firmy czy wyboru partnerów biznesowych.

Wiele organizacji zaczyna zdawać sobie sprawę z faktu, iż aby dotrzymać kroku konkurencji, a nawet wyprzedzić ją w dynamicznie zmieniających się warunkach, należy położyć strategiczny wręcz nacisk na analizę danych. Na przestrzeni ostatnich kilku lat obserwowaliśmy nieustający wzrost ilości informacji i znaczącą zmianę w złożoności zestawów danych. Ma to ogromne przełożenie dla biznesu. Dane pochodzące z portali społecznościowych, urządzeń mobilnych oraz dostępne w chmurze, umożliwiają organizacjom pozyskiwanie wartościowych informacji o klientach, przewidywanie trendów i szybsze wprowadzanie produktów na rynek. Jednakże ten zalew danych umożliwia niespotykany dotąd margines błędu.

Często słyszymy, że jeden obraz wart jest tysiąc słów. To powiedzenie jest szczególnie prawdziwe w świecie business intelligence i wizualizacji danych. Odpowiednio zwizualizowane za pomocą grafów czy wykresów rekordy z danymi mogą w efektywny sposób odkryć ważne dla firmy informacje. Jest to niezmiernie istotne dla przedsiębiorstw, które wciąż poszukują nowych możliwości eksplorowania danych i tym samym poprawiania wydajności swojego biznesu.

Od kilku miesięcy świat walczy z epidemią Eboli. Lekarze i organizacje humanitarne stawiają pytanie: w jaki sposób technologia może pomóc w powstrzymaniu rozprzestrzeniania się wirusa? Chodzi o nowe metody diagnozowania, systemy wczesnego wykrywania czy też usprawnienie komunikacji pomiędzy pierwszoliniowymi pracownikami służby zdrowia. Przywykliśmy do wykorzystywania technologii w każdym aspekcie naszego życia, więc w tej kryzysowej sytuacji powyższe pytanie nikogo nie powinno dziwić.

W dobie Big Data analityka biznesowa stała się niezbędnym narzędziem do budowania sprawnej organizacji i efektywnego konkurowania na rynku. Procesy biznesowe muszą przebiegać sprawniej, a wiążące decyzje – zapadać dużo szybciej. Jak organizacje radzą sobie z tym wyzwaniem?

Wartość światowego rynku rozwiązań Business Intelligence ciągle rośnie, a dostawcy tego oprogramowania zawzięcie ze sobą konkurują. Stawka jest duża: chodzi o kompleksową obsługę danych pochodzących z procesów biznesowych, które przebiegają w przedsiębiorstwach oraz są ewidencjonowane w systemach klasy ERP. Do procesów tych możemy z całą pewnością zaliczyć obsługę finansów i księgowości, zarządzanie majątkiem trwałym, obsługę kadrowo-płacową oraz koordynowanie takimi procesami logistycznymi jak zakup, sprzedaż i obrót magazynowy.

W latach 40. XX wieku, szef IMB Thomas Watson podobno zakładał, że świat będzie potrzebował jedynie pięciu komputerów. W ostatnich latach to oświadczenie zostało wykpione, gdyż konsumeryzacja technologii doprowadziła do powstania około 2,35 mld urządzeń (pecetów, tabletów i telefonów komórkowych). Dzisiaj nawet małe dzieci bawią się pięcioma urządzeniami, o których wspominał Watson.

„Dane to zmienne jakościowe lub ilościowe należące do zbioru elementów.” Skomplikowane? Dane często postrzegane są jako coś abstrakcyjnego, ale tak naprawdę jest to sposób, w jaki monitorujemy otoczenie. Codziennie otaczają nas informacje, które wręcz krzyczą byśmy podjęli jakieś działania. Niestety – nie zawsze mamy dostęp do narzędzi, które pozwolą ten krzyk usłyszeć.

Uniknięcie tych pułapek pomaga zapewnić sukces wdrażanej technologii

Z ankiety przeprowadzonej w 2013 r. przez firmę Infochimps specjalizującą się we wdrażaniu technologii Big Data wynika, że ponad 55% projektów z tego zakresu nie udaje się zakończyć, a spora część wdrożonych rozwiązań tego typu nie spełnia wyznaczonych celów. Przy założeniu, że ponad 81% firm biorących udział w tej samej ankiecie zamieściło projekty związane z wdrażaniem technologii Big Data na liście pięciu swoich głównych priorytetów informatycznych na rok 2013, odsetek porażek jest znaczny.

Wystarczy jeden krytyczny komentarz w serwisie społecznościowym, odejście kluczowego pracownika lub zator płatniczy u poddostawcy, by koszty przerosły planowane przychody. Ryzyko można jednak wyeliminować lub ograniczyć dzięki innowacyjnej technologii in-memory, która umożliwia zarządzanie procesami biznesowymi w czasie rzeczywistym.

Autor: Marek Bulka, Customer Solution Manager, SAP Polska

Wygląda na to, że apetyt na programy detektywistyczne ciągle rośnie. Dawniej uważnie śledziliśmy losy takich postaci jak np. porucznik Borewicz – polski odpowiednik znanego na całym świecie Sherlocka Holmesa. Również dziś, dzięki rozwojowi techniki i łatwemu dostępowi, oglądamy z napięciem zagraniczne, bijące rekordy popularności seriale kryminalne. Potwierdza to tylko, że Polacy uwielbiają zawiłe, pełne podejrzeń historie, w których wyróżniającą się postacią jest detektyw lub komisarz o nieprzeciętnych zdolnościach. Ale czy ten detektywistyczny świat jest aż tak odległy od przeciętnego środowiska biurowego, jak nam się wydaje?

Nowe spojrzenie na informacje, BI w chmurze, innowacyjne rozwiązania baz danych, mobilność, to tylko kilka z najważniejszych zmian, których można oczekiwać w 2014 roku. Artykuł opisuje trendy, które są przewidywane przez organizacje badające technologie (TDWI, Gartner, BARC, Forrester, The Economist, Forbes).
 

Coraz częściej, dane są nazywane „paliwem” XXI wieku i tylko nieliczni negują fakt, że dane są wartościowym zasobem. Jednakże surowe dane, podobnie jak nieprzetworzone paliwa kopalne, nie mają wielkiej wartości.

SAP - Business inteligence, cloud computing, in-memoryJedni lubią kiepskie filmy — inni ich nie znoszą. Zależnie od wieku widza mogą to być: „Myra Breckinridge” w latach siedemdziesiątych, „Najdroższa mamusia” w osiemdziesiątych, „Batman i Robin” w dziewięćdziesiątych lub „Gigli” w pierwszej dekadzie XXI wieku (chociaż trzeba przyznać, że potem Ben Affleck miał świetną rolę w „Operacji Argo”). Niektórzy czule wspominają te filmy, ale Wikipedia (i prawdopodobnie większość ludzkości) zalicza je do najgorszych filmów w historii kina.
 

Coraz częściej, dane są nazywane „paliwem” XXI wieku i tylko nieliczni negują fakt, że dane są wartościowym zasobem. Jednakże surowe dane, podobnie jak nieprzetworzone paliwa kopalne, nie mają wielkiej wartości.
 

SAP - BIG DATAZajmuję się narzędziami analitycznymi już od ponad dwudziestu lat i miałem okazję na własne oczy obserwować, jak te technologie zmieniły świat na lepsze. Widziałem tysiące przykładów, od podwyższenia wydajności w przedsiębiorstwach do zwiększenia zadowolenia klienta w parkach rozrywki i lepszego wykorzystania ograniczonych zasobów krwi.

Otaczający nas świat zmienia się ostatnio w niesamowitym tempie. Rozwój komputerów, sieci Internet, poczty elektronicznej, a ostatnio również serwisów społecznościowych to czynniki, które przemodelowały utrwalone przez wieki standardy komunikacji międzyludzkiej. Nie tylko dostęp do informacji stał się powszechny, ale powszechne stało się również tworzenie treści publikowanych z wykorzystaniem różnorodnych kanałów informacyjnych.

Jeszcze 10 lat temu skompletowanie ludzkiego genomu kosztowało 100 mln USD. Dziś jest to zaledwie ok. 10 tys. USD. Rozwój technologii i możliwości, jakie one niosą, umożliwia zadawanie coraz bardziej odważnych pytań, analizowania coraz większych zbiorów danych.
 

PODOBNE

 

  • navireo 315x270
  • ENOVA365 KWADRAT
  • eq system banner2