przewodnik po chmurze
Previous Next Play Pause
Maraton, czy sprint? Zwinne wdrożenia oprogramowania Maraton, czy sprint? Zwinne wdrożenia oprogramowania
Kierunek dla systemów ERP na najbliższe lata Kierunek dla systemów ERP na najbliższe lata
Druga młodość ERP Druga młodość ERP
Big zmiana z Big Data Big zmiana z Big Data
Innowacje i potrzeba „szybkich błędów” Innowacje i potrzeba „szybkich błędów”
8 zastosowań Big Data, o których nie miałeś pojęcia 8 zastosowań Big Data, o których nie miałeś pojęcia
Klient z danych poskładany Klient z danych poskładany
Z systemu pudełkowego do ERP Z systemu pudełkowego do ERP
5 kluczowych systemów Big Data na świecie 5 kluczowych systemów Big Data na świecie
Wysoko w chmurach Wysoko w chmurach
Innowacyjność technologiczna MSP - sposób na optymalizację i budowanie przewagi Innowacyjność technologiczna MSP - sposób na optymalizację i budowanie przewagi
7 mitów na temat WMS-ów 7 mitów na temat WMS-ów
MIS - WORKFLOW, obieg dokumentówProszę sobie wyobrazić, że Pani tu nie ma... ? tak zaczyna się spot promujący e-administrację w Polsce. Jak zapowiada reklama, bez kolejek i bez problemów, sprawy urzędowe będziemy mogli załatwiać przez internet. Tylko co z osobami, które nie maja dostępu do sieci? Rozwiązanie znalazła gmina Krośnice. Dzięki wdrożonej aplikacji autorstwa MIS S.A. mieszkańcy mogą załatwiać sprawy bez wizyt w urzędzie gminy.

{MosModule module=WorkflowCaseStudis_Reklama}

Mieszkańcy gminy Krośnice przynoszą podania do sołtysów. Korzystając z systemu w sołectwie, mogą wysyłać podstawowe dokumenty: na przykład wnioski o zezwolenie na wycinkę drzew, czy podania o umorzenie podatków w trudnych sytuacjach życiowych. Urzędowe formularze są dostępne bezpośrednio u sołtysów. Urząd Gminy dostarcza je do sołectw za pośrednictwem systemu informatycznego.
Jest to szczególnie ważne w przypadku wniosków o stypendia, które można składać tylko przez 15 dni w roku. Dzięki takiemu rozwiązaniu mieszkańcy nie muszą fatygować się do gminy po wniosek, wracać do domu, kompletować załączników i ponownie jechać do gminy, żeby wniosek złożyć ? mówi Dariusz Stasiak, sekretarz Krośnic.
Jak podkreśla Marcel Kasprzak, prezes firmy MIS S.A., jednym z priorytetów wdrożenia, oprócz usprawnienia pracy urzędu, było właśnie ułatwienie życia mieszkańcom, a zwłaszcza skrócenie czasu poświęcanego przez nich na załatwianie spraw urzędowych.

Jak to wygląda w praktyce?

Sołtysi gminy Krośnice mają wyznaczone dyżury, podczas których mieszkańcy mogą przyjść i przekazać swoją sprawę. Dokumenty są skanowane i za pomocą systemu przesyłane do urzędu. Tam trafiają do osób odpowiedzialnych za rozpatrzenie danych spraw. Dokładnie tą samą drogą mieszkańcy otrzymują odpowiedź z urzędu, przy czym, dzięki aplikacji, w każdej chwili sołtysi są w stanie skontrolować status dokumentów, znajdujących się w urzędzie gminy.
To bardzo wygodne rozwiązanie. Tym bardziej, że sołtysi są przeszkoleni, więc część czynności, takich jak skanowanie dokumentów i ich wysyłanie biorą na siebie ? mówi Dariusz Stasiak. ? Mogą przy okazji doradzić jak napisać konkretny wniosek, czy pismo ? dodaje.
Nowatorskie rozwiązanie

Aplikacja wdrożona przez MIS S.A. oparta jest na platformie IBM Lotus Notes. Składają się na nią: system centralny (jest to aplikacja e-Urząd) i tzw. końcówki u 22 sołtysów. We wszystkich sołectwach zainstalowano komputery i podłączono je do systemu. Dodatkowo urzędnicy zostali zaopatrzeni w drukarki i skanery. Podobne końcówki zainstalowano w jednostkach podległych urzędowi na terenie gminy: np. szkołach.
Bardzo duży procent mieszkańców naszej gminy wciąż nie ma dostępu do internetu. Aby ułatwić kontakt z urzędem, zainstalowaliśmy system, który umożliwia załatwianie spraw bez wizyt w gminie. Wystarczy, że mieszkańcy udadzą się do sołtysa, który mieszka w pobliżu ? mówi Dariusz Stasiak, sekretarz w gminie Krośnice.
System wielofunkcyjny

Końcówki u sołtysów służą nie tylko do przesyłania spraw od mieszkańców. To bardzo ważne narzędzie w kontaktach pomiędzy urzędem, a sołtysami.
System umożliwia nam bezpośredni kontakt z sołtysami. Wysyłając informację, wiemy, że dojdzie ona na czas. Kiedy korzystaliśmy z tradycyjnej poczty, nigdy nie było takiej pewności ? mówi sekretarz Krośnic.
Sołtysi natomiast mają możliwość wysyłania wszystkich informacji dotyczących bieżących spraw danego sołectwa, takich jak: kalendaria imprez i inicjatyw społecznych organizowanych w ciągu roku, wnioski z prośbą o dofinansowanie imprez, a także prośby o dotacje np. na remonty czy renowacje świetlic wiejskich, placów zabaw dla dzieci, przebudowy dróg, bądź ich naprawy. Jeśli wystąpi klęska żywiołowa, sołtysi przesyłają on-line listy poszkodowanych rolników, dzięki czemu pomoc z urzędu gminy jest udzielana szybciej.

Najważniejszy pierwszy krok

Innowacyjne rozwiązanie w Krośnicach działa od niespełna roku. Można powiedzieć, że jest to pierwszy krok do wprowadzenia pełnej e-administracji.
Zauważyliśmy, że coraz więcej mieszkańców korzysta z tego udogodnienia. Choć są naturalnie osoby, które wciąż wolą osobiście udać się do urzędu ? mówi sekretarz gminy.
Wynika to z braku wiedzy na temat możliwości, jakie oferuje internet i z braku zaufania do innowacyjnych narzędzi. Zdaniem prezesa firmy MIS S.A. Marcela Kasprzaka stosowanie rozwiązań takich jak w przypadku Krośnic po pierwsze usprawnia pracę urzędu i stwarza udogodnienia dla klientów urzędu, po drugie przełamuje stereotypy i pokazuje, że innowacyjne rozwiązania mogą być bardzo pomocne w codziennym życiu.
Doskonale to widać na przykładzie gminy Krośnice, w której coraz więcej osób korzysta z systemu ? dodaje Marcel Kasprzak.
Co dalej?
Przewidujemy, że w najbliższych latach wioski w gminie Krośnice będą w pełni zinformatyzowane i mieszkańcy będą kontaktować się z urzędami bezpośrednio z domów. Na razie usprawniliśmy nasze działanie tak, aby mieszkańcom było jak najwygodniej ? podsumowuje Dariusz Stasiak, sekretarz Krośnic.
Gmina planuje rozbudowanie funkcjonalności systemu. Za pomocą systemu sołtysi będą mogli kontrolować budżety sołectw.

Źródło: www.mis.eu

 

  • erpframe
  • ENOVA365 KWADRAT
  • eqsystembaner