przewodnik po chmurze
Previous Next Play Pause
Maraton, czy sprint? Zwinne wdrożenia oprogramowania Maraton, czy sprint? Zwinne wdrożenia oprogramowania
Kierunek dla systemów ERP na najbliższe lata Kierunek dla systemów ERP na najbliższe lata
Druga młodość ERP Druga młodość ERP
Big zmiana z Big Data Big zmiana z Big Data
Innowacje i potrzeba „szybkich błędów” Innowacje i potrzeba „szybkich błędów”
8 zastosowań Big Data, o których nie miałeś pojęcia 8 zastosowań Big Data, o których nie miałeś pojęcia
Klient z danych poskładany Klient z danych poskładany
Z systemu pudełkowego do ERP Z systemu pudełkowego do ERP
5 kluczowych systemów Big Data na świecie 5 kluczowych systemów Big Data na świecie
Wysoko w chmurach Wysoko w chmurach
Innowacyjność technologiczna MSP - sposób na optymalizację i budowanie przewagi Innowacyjność technologiczna MSP - sposób na optymalizację i budowanie przewagi
7 mitów na temat WMS-ów 7 mitów na temat WMS-ów
Masowa kastomizacja kiedyś niemożliwa do osiągnięcia, pozostawała w sferze prognoz futurologów produkcji. Dziś, dzięki rozwojowi technologicznemu, wytwarzanie krótkich spersonalizowanych serii produktów nie jest wyzwaniem technologicznym i kosztowym. Masowa indywidualizacja nie jest przyszłością a rzeczywistością! A jak pokazują przykłady firm Melex i Polwax, ten trend pojawił się już nad Wisłą.

REKLAMA:
snt banner 300
 
 
Dziś konkurencyjne są te firmy, które potrafią dopasować się do oczekiwań klienta i zaoferować spersonalizowany produkt. Nie dziwi fakt, że czołowe przedsiębiorstwa produkcyjne i liderzy w swoich branżach coraz częściej działają w oparciu o masową kastomizację. A czym jest masowa kastomizacja? To produkcja krótkich i zindywidualizowanych serii, która łączy w sobie cechy masowej produkcji z wytwarzaniem egzemplarzy na konkretne zamówienie. Co ciekawe, są w Polsce firmy, które dzięki masowej personalizacji odnoszą sukces za granicą.

Personalizacja nie jest niczym nowym - produkty tworzone pod konkretne zamówienie są wykonywane od wieków. Pierwsza rewolucja przemysłowa z XIX w. zmieniła to. Ówczesne przedsiębiorstwa zaczęły produkować tanio i dużo, na masową skalę. Ta strategia sprawdzała się, ale do czasu. W XXI w. odbiorcy chcą mieć produkty dopasowane do swoich indywidualnych potrzeb. Firmy zaczęły poszukiwać rozwiązań, które pozwoliłby produkować spersonalizowane wyroby tanio i szybko. Z odsieczą przyszła czwarta rewolucja przemysłowa.

Sukces na zamówienie

Produkcja krótkich i zindywidualizowanych serii produktów, jest nierozerwalnie związana z ideą Przemysłu 4.0, o której głośno jest już od kilku lat. Firmy, które odpowiednio wcześnie zainwestowały w cyfryzację i zbudowały infrastrukturę, dziś odnoszą sukces.

Dobrymi przykładami są firmy z podkarpacia - Melex i Polwax. Oba przedsiębiorstwa postawiły na produkcję w modelu opartym na zaawansowanej kastomizacji.
Dzisiaj bardzo ważne jest to, by produkty, które trafiają do odbiorców, w pełni zaspokajały ich potrzeby - tłumaczy Dominik Tomczyk, prezes Polwax
Produkty, które opuszczają zakład firmy w Jaśle są kastomizowane na bardzo wysokim poziomie. Woski z parafiny są przygotowywane nie tylko dla danego klienta, jego zakładu, czy nawet linii produkcyjnej, ale są dopasowywane do konkretnej maszyny. Firma kierowana przez Dominika Tomczyka chce iść za ciosem. Ma w tym pomóc inwestycja w zaawansowany technologicznie zakład w Czechowicach-Dziedzicach. Polwax dzięki wdrożeniu oprogramowania ERP od rodzimego dostawcy - śląskiej firmy BPSC - chce być czołowym dostawcą wosków do odlewnictwa precyzyjnego.
Stawiamy na rozwój, innowacyjność i najnowocześniejszą technologię. Technologia powinna być modus vivendi każdego przedsiębiorstwa, które chce przetrwać na globalnym morzu konkurencji przez najbliższe lata - tłumaczy Tomczyk i dodaje - Bez nowoczesności i technologii, nie mamy żadnych szans w rywalizowaniu z kimkolwiek. To one dają przewagę nad konkurencją! Jeżeli będziemy żałować środków na wewnętrzne badania i rozwój (R&D), to wcześniej czy później nasza pozycja na rynku zostanie zmarginalizowana i zostaniemy wyparci przez firmy, które rozumieją, gdzie leży wyższość nad konkurencją.
Współpraca pełna korzyści

Kolejnym przykładem rodzimej produkcji opartej o masową indywidualizację jest Melex. Firma o międzynarodowym zasięgu, której pojazdy zyskały miano kultowych, wytwarza środki lokomocji dopasowywane do konkretnego rynku, zamówienia i szczegółowej specyfikacji klienta końcowego.
Każdy model jest wykonywany na indywidualne zamówienie klienta. W ten sposób udało nam się zapełnić niszę na rynku pojazdów elektrycznych - tłumaczy Dariusz Gujda z firmy Melex.
Założone w latach 70-tych przedsiębiorstwo oferuje obecnie ponad 100 modeli z kategorii pojazdów bagażowych, pasażerskich i specjalnych, a kolejne planowane modele elektrycznych pojazdów miejskich mają stać się najnowocześniejszymi w tym segmencie rynku. Przy tworzeniu nowych modeli i rozwiązań technicznych Działy Techniki i R&D Melex współpracują z różnymi instytucjami m.in. Ministerstwem Transportu, Naczelną Organizacją Techniczną, Instytutem Transportu Samochodowego, PIMOT, z uczelniami wyższymi, np. Instytutem Pojazdów przy Politechnice Warszawskiej, a także firmami projektowymi z bogatym doświadczeniem w branży motoryzacyjnej. Garść korzyści

Termin "Mass Customization" po raz pierwszy pojawił się w 1987 roku w książce „Future Perfect” Stanley’a Davis'a. Po trzydziestu latach masowa personalizacja nie jest pojęciem wyłącznie książkowym. Jest rzeczywistością przemysłu, a stało się to dzięki rozwojowi technologii. To zaawansowane rozwiązania IT pozwalają na dużą elastyczną produkcję, która jest kluczem do masowej indywidualizacji. A ta ma wiele zalet. To przede wszystkim dużo niższy koszt wytworzenia produktu zindywidualizowanego, porównywalny do wydatku jaki wiąże się z produkcją w modelu masowym.

Ze względu na cenę oraz unikalność, a także dopasowanie do potrzeb odbiorcy, masowo kastomizowane wyroby są bardziej atrakcyjne dla odbiorców. Przedsiębiorstwo produkcyjne nie musi obawiać się, że nie sprzeda wyrobów zjeżających z linii ponieważ w chwili, gdy będą gotowe, klient będzie na nie czekał. Ponadto, dzięki zaangażowaniu klientów w proces produkcji firma może stale rozwijać ofertę w zgodzie z oczekiwaniami klientów. A to z kolei pozwala firmom produkcyjnym na szukanie nowych nisz rynkowych. Warto w tym miejscu wrócić do mieleckiej firmy Melex - mająca w tym roku premierę nowa seria modeli jest odpowiedzią firmy na wspomnianą niszę rynkową - w tym przypadku rosnącym zainteresowaniem na usługami car-sharingowe. To co cieszy, to fakt, że polskie firmy jak Polwax i Melex, nie tylko podążają za trendami, a także je kreują i odnoszą sukcesy, stając się liderami produkcji Made in Poland.

Źródło: www.liderzymadeinpoland.pl

PODOBNE


 

  • erpframe
  • ENOVA365 KWADRAT

  • eqsystembaner

  • snt button 250