Jaki budżet na ERP?

Firmy dopinają budżety na nowy rok. Pula na inwestycje znów będzie większa niż w minionych latach. Wciąż jednak wiele firm chce wdrażać systemy  informatyczne jak najniższym kosztem, rezygnując m.in. z bardzo ważnych analiz przedwdrożeniowych. Efektem zamiast zaplanowanych oszczędności jest częste przekraczanie budżetu inwestycyjnego – mówią Wojciech Karwowski i Artur Stypiński, project managerowie Columbus Polska.

Kilkunastoprocentowy wzrost popytu tylko na systemy ERP, prognozowany przez firmę analityczną IDC, stawia nas wśród najszybciej rozwijających się państw w Europie. Ten wzrost jednak powinien być wyższy. Dobrze przeprowadzona analiza przedwdrożeniowa może pochłonąć nawet do 10 proc. wartości całej inwestycji. Jednak wciąż wiele firm w Polsce nie chce ponosić wydatków na ten cel. Niestety, niewielu widzi ryzyka, jakie wiąże się z podjęciem takiej decyzji – dodaje Krzysztof Moroń, project manager Columbus Polska.

Każdego roku, zależnie od oceny ośrodków analitycznych, 30-50 proc. wdrożeń nie kończy się w terminie i generuje wyższe koszta niż początkowo planowano. Jednym z kluczowych powodów jest brak analizy przedwdrożeniowej. – Bez jasno zdefiniowanych celów projektu i  strategii wdrożenia oraz jego zakresu procesowego należy się liczyć nie tylko z dodatkowymi wydatkami, ale też spadkiem produktywności firmy w pierwszym okresie użytkowania systemu – mówi Wojciech Karwowski. 

Dobrze zaplanowany budżet, który obejmowałby wydatki na analizę przedwdrożeniową oraz utrzymanie i serwisowanie systemu (bez tego system działa poprawnie średnio dwukrotnie krócej niż system serwisowany) nie jest jednak jedynym warunkiem powodzenia projektu. Należy również pamiętać o wymaganiach organizacyjnych. Niezwykle ważne jest aby od początku do końca projektu byli zdefiniowani i rzeczywiście zaangażowani w prace kluczowi użytkownicy (osoby reprezentujące poszczególne działy organizacyjne firmy). Oni najlepiej wiedzą, jakie firma ma potrzeby i jakie procesy biznesowe powinny być wsparte przez systemy informatyczne – mówi Tomasz Gawron, dyrektor marketingu i sprzedaży Columbus Polska.

- Poziom kompetencji i zaangażowania odbiorcy systemu bezpośrednio przekłada się na efekty wdrożenia. Dlatego, oprócz racjonalnego ułożenia budżetu, kluczowi użytkownicy powinni być wyznaczeni i posiadać zarezerwowany czas na pracę w projekcie – dodaje Tomasz Gawron.

Źródło: www.columbusit.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top