Jak zaangażować pracowników w robotyzację?
dahliamaticlogoRobotyzacja procesów biznesowych to jeden z głównych trendów transformacji cyfrowej. Coraz więcej firm decyduje się na to, aby umieścić ją na swojej short liście projektów do zrealizowania. Według raportu Deloitte Automatyzacja 2020 73% firm rozpoczęło już działania związane z automatyzacją. Jest to wzrost o 25 punktów procentowych w porównaniu do roku poprzedniego.


 REKLAMA 
 enova 
Co więcej liczba firm podejmujących skalowanie automatyzacji praktycznie podwoiła się względem 2019. Przedsiębiorstwa planując strategię automatyzacji oczekują średnio 15% wzrostu przychodów w obszarach poddanych automatyzacji. Z kolei organizacje, które fazę pilotażową mają za sobą osiągnęły już 9% wzrost przychodu. 

W tym samym raporcie jako główne powody, dla których firmy decydują się na zatrudnienie cyfrowych pracowników wskazują potrzebę:
  • redukcji kosztów, wzrostu produktywności,
  • zwiększenie jakości wykonywanych procesów,
  • poprawę doświadczeń klienta.

Respondenci badania Deloitte spodziewają się 24% redukcji kosztów w ciągu 3 lat. Co ważne pokreślenia, organizacje które już zaimplementowały robotyzację osiągnęły 24% redukcję kosztów, przy zakładanych rok wcześniej planach obniżenia kosztów do 19%. Firmy coraz chętniej inwestują w wysoko wykwalifikowanych pracowników i odciążają ich od nużących powtarzalnych zadań skupiając uwagę na ambitniejszych celach. Jednak zbudowanie zespołów, w których człowiek pracuje ramię w ramię z robotem nadal stanowi dla wielu organizacji wyzwanie.

Komunikacja kluczem do sukcesu

Decydując się na przekazanie nużących zadań w ręce robotów należy starannie zaplanować nie tylko aspekty techniczne, ale przede wszystkim należy zadbać o szczerą i otwartą komunikację z pracownikami. Mimo tego, że Robotic Process Automation nie jest już całkowicie nową i nieznaną technologią rynek pracowniczy jest wciąż pełen obaw o to, że roboty w najbliższej perspektywie odbiorą ludziom pracę. Mit ten pokutujący od samego początku istnienia Robotic Process Automation jest skutecznym blokerem robotyzacji w wielu organizacjach. Owszem, część zadań, które teraz wykonywane są przez ludzi zostanie zastąpiona robotami, ale te w przewidywalnej przeszłości nie będą w stanie w pełni zastąpić człowieka. Dlatego na początku drogi robotyzacji procesów w organizacji tak ważną rolę pełni szczera i otwarta komunikacja od pierwszego dnia po podjęciu decyzji.

Zaangażowanie pracowników

Rozpoczynając projekt zorganizuj spotkanie z wszystkimi pracownikami działów, do których w najbliższym czasie dołączą roboty. Wyjaśnij powody, dla których kadra zarządzająca podjęła decyzję o wdrożeniu Robotic Process Automation. Określ też jasny i mierzalny cel, który wspólnie z zespołem chcecie osiągnąć. Podczas samego spotkania przedstaw wszystkie etapy projektu i jasno określ w jakim stopniu będą one angażować pracowników. Jednak zanim rozpoczniesz spotkanie z pracownikami bądź przygotowany z planem na to, co zadzieje się po wdrożeniu robotów. Przygotuj zakres działań, którymi pracownicy zajmą się po tym, jak przekażą nużące zadania w ręce cyfrowych pracowników. Dzięki temu pozują się oni bezpieczni, a wszelkie wątpliwości związane z utratą pracy przestaną być blokerem robotyzacji.

Liderzy projektów

Nikt nie wie lepiej tego, które zadania wymagają usprawnienia, niż pracownicy, którzy je na co dzień wykonują. Dlatego też, nikt lepiej niż oni nie przeprowadzi procesu robotyzacji. Takie podejście poza gwarancją powodzenia wdrożenia RPA niesie za sobą kolejne korzyści. Pracownicy zyskują pod opiekę nowy projekt, który pozwala im poszerzać swoje kompetencje. Czują się odpowiedzialni za powierzone im zadanie jednocześnie kreując sobie cyfrowego asystenta szytego na miarę. Tym samym przywiązują się do organizacji, która pozwala rozwinąć im karierę o najnowocześniejsze technologie. Uczestnicząc w produkcji robota są w stanie zrozumieć cały proces wytwórczy łącznie z wszystkimi wyzwaniami, które czekają ich po drodze. Wiedza ta pozwala im na identyfikowanie kolejnych obszarów, w których roboty usprawnią przebieg procesów. Co więcej, stają się oni naturalnymi ambasadorami robotyzacji w organizacji dzieląc się wiedzą i efektami współpracy człowiek – robot ze swoimi z pozostałymi członkami zespołu, jak i przedstawicielami pozostałych działów spotykając ich choćby przy przysłowiowym ekspresie do kawy.

Zaangażowanie pracowników w robotyzację daje gwarancję osiągnięcia sytuacji win-win. Dzięki takiemu podejściu firma zapewnia sobie sprawne wdrożenie Robotic Process Automation i osiągnięcie wyznaczonych celów. Z kolei pracownicy zyskują poczucie, że działania te wymierzone są w zapewnienie im lepszych warunków pracy, a nie zredukowanie ich etatów i zastąpienie robotami. Otwarta i szczera komunikacja z zespołami nie tylko otwiera drzwi robotyzacji, ale również ma kluczowe znaczenie podczas skalowania Robotic Process Automation w organizacji.

Źródło: www.dahliamatic.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top