Sprawna obsługa logistyczna dzięki automatyzacji procesów w systemie ERP
SYMFONIAOstatnie dwa lata to ogromny wzrost rynku e-commerce – o ile jeszcze w 2019 r. zaledwie 16% przedsiębiorców zbadanych przez Polski Instytut Ekonomiczny zamierzało rozwijać się w tym obszarze, a 13% deklarowało inwestycje w nowe technologie w produkcji lub usługach, to po roku 2020 nastąpiły tutaj przełomowe zmiany.

 REKLAMA 
 Baner srodtekstowy350x350 strona KSeF 
 
Prognozy na rok 2020 mówiły o wzroście polskiego rynku e-commerce o mniej więcej 15%, w rzeczywistości był jednak on znacznie większy, bo sięgnął aż 40%.

Pandemiczne lockdowny, okresowe zamknięcia gospodarki czy poszczególnych branż, zmusiły klientów do zakupów w internecie. Efektem jest znaczny wzrost konkurencji na rynku online. Jak podaje PwC, w 2020 r. zarejestrowano w Polsce niemal 12 tys. nowych sklepów internetowych i na początku 2021 r. łączna liczba e-sklepów wynosiła ok. 44,5 tys. (skok o 21,5% w stosunku do początku 2020 r.). Nic dziwnego zatem, że w ogromnym stopniu wzrosło zapotrzebowanie na wysokiej jakości usługi logistyczne, magazynowe i wysyłkowe.

Coraz silniejsza konkurencja na rynku e-commerce powoduje, że firmy chcące odnieść tutaj sukces muszą zintensyfikować swoje działania nakierowane na dotarcie do odpowiednich grup odbiorców, zadbać o wysoką jakość sprzedawanych towarów, a także zapewnić klientowi jak najlepsze doświadczenia podczas całego procesu zakupowego, żeby podtrzymać jego lojalność wobec marki i chęć dokonania zakupów w przyszłości. W takiej sytuacji nic dziwnego, że gwałtownie wzrosło zapotrzebowanie na usługi platform kurierskich, takich jak chociażby GlobKurier.pl. Samo prowadzenie sklepu internetowego nie wystarcza – konieczny jest dobór partnera logistycznego, który jest w stanie zagwarantować sprawne zarządzanie całym łańcuchem logistycznym, zapewniając sprawną, szybką wysyłkę towaru i pełną kontrolę nad tym procesem.

Ale aby móc zapewnić klientom z branży e-commerce wysoki poziom usług, takie firmy muszą posiadać dostęp do odpowiednich narzędzi usprawniających transport i codzienne dostarczanie tysięcy przesyłek do odbiorców końcowych (zarówno indywidualnych, jak i biznesowych).

Automatyzacja jest szczególnie ważna dla procesów związanych z wystawianiem różnego typu faktur, paragonów, czy korekt. Proces musi być optymalny czasowo. Ważna jest także kwestia obsługi różnych stawek, w tym podatkowych, w zależności od kierunków danych przesyłek. Cały proces jest powiązany z system bankowym, w tym z dynamicznym nadawaniem kont dla klientów. – mówi Mateusz Pycia, CEO spółki Grupa Znatury, do której należy platforma GlobKurier.pl.


GlobKurier.pl to międzynarodowa platforma transportowa, która od 2010 roku oferuje poprzez swój portal najlepszą i najtańszą opcję transportu przesyłki zarówno dla klientów indywidualnych, jak i biznesowych. Zapewnia dostawy przesyłek do 192 krajów świata współpracując z grupą 50 firm kurierskich. Każdego dnia tysiące ładunków są odbierane i dostarczane przy udziale Globkurier.pl.

Każdy kto nada przesyłkę z Globkurier.pl korzysta z preferencyjnych warunków, które firma wynegocjowała z takimi przewoźnikami jak np. DPD, DHL, Fedex czy UPS.

Platforma posiada dostęp do transportu drogowego, morskiego oraz lotniczego. Agreguje oferty i zgodnie z określonymi preferencjami przedstawia najkorzystniejszą usługę. Ponadto GlobKurier umożliwia integrację z platformami Allegro, eBay oraz 30 platformami e-commerce, dzięki czemu umożliwia całkowitą automatyzację procesów logistycznych klienta.

W każdej godzinie w samej Polsce jest nadawane około 200 000 paczek, a przychody Spółki rosną corocznie o 80%. Firma zatrudnia 50 osób, posiada też pod marką GlobBox około 1000 punktów nadania i odbioru. Dziennie wykonywanych jest kilka tysięcy operacji finansowych.

Wraz z rozbudową działalności, napływem coraz większej ilości zleceń, GlobKurier potrzebował rozwiązania wspierającego automatyzację operacji logistycznych. Dlatego firma Gemini opracowała dodatkowe funkcjonalności w systemie Symfonia ERP umożliwiające bieżącą komunikację i wymianę danych pomiędzy kluczowymi systemami dla spółki. Chodziło przede wszystkim o automatyzację, niezawodność i dużą przepustowość operacji.

Po udanej rozbudowie systemu Symfonia ERP, narzędzie wykonuje nie tylko analizę związaną z rozliczeniem rentowności sprzedaży. System wspomaga automatyzację wielu innych procesów, takich jak wystawianie dokumentów handlowych, rozliczanie płatności, generowanie dynamicznych paylinków do płatności, obsługę zwrotów, obsługę pobrań, automatyczną blokadę, monity, windykację, raportowanie rentowności, analizy sprzedaży, analizy zakupów pod kontem rodzajów kosztów, wykonanie budżetów, integrację z system księgowym, rozliczanie płatności online, płatności prepaid, powiadamianie o zdarzeniach awaryjnych oraz rejestr wszystkich operacji w dzienniku zdarzeń.

Dzięki inwestycji w Symfonia ERP, przestaliśmy przejmować się operacyjnymi sprawami, a mogliśmy skupić się na rozwoju kluczowej funkcjonalności naszego biznesu, czyli platformy do zamawiania i nadawania przesyłek krajowych i zagranicznych. – mówi Agnieszka Wieczorek CFO GlobKurier.pl.


E-commerce korzysta na współpracy z wiarygodnym partnerem


Największą korzyść ze współpracy z GlobKurierem odczuwają firmy nowe, wchodzące na rynek, czy to jest sklep internetowy, czy hurtownia. Każda z nich ma oczekiwania na start odnośnie dobrych warunków logistycznych, które chce spełniać wobec swoich klientów, np. dysponować paczkomatami, oferować doręczenia kurierskie czy usługę Poczty Polskiej. Wszystkie te opcje wraz z pełna automatyzacją procesów oferuje im GlobKurier.

Bardzo istotne jest też zarządzanie płatnościami, szczególnie jeżeli chodzi o zwracanie klientom pieniędzy za tak zwane pobrania. To rozbudowany proces, który w systemie musi brać pod uwagę wiele zmiennych – które płatności powinny wrócić do klientów na podstawie danych zwrotnych od przewoźników, czyli które pieniądze zostały rzeczywiście pobrane oraz opcje jaką sobie klient wybrał, czyli po ilu dniach te pieniądze powinny do niego wrócić, i w zależności od tego jak sobie klient wybierze, to taką, kwotę płaci dodatkowo, itd. Jeżeli pojawi się sygnał, że przewoźnik pobrał pieniądze, minął okres wskazany przez klienta, to wtedy pojawiają się zobowiązania o odpowiednim terminie i są automatyczne wysyłane do systemu bankowego jako polecenia płatności.

Osiągnięty poziom automatyzacji jest tu bardzo wysoki, człowiek zajmuje się tylko obsługą wyjątków.


Obsługa całego procesu przez Symfonia ERP nie tylko odciąża GlobKurier od wystawiania dokumentów handlowych, ale też od martwienia się o ich zgodność z przepisami prawa czy poprawność wystawiania JPK albo o eksport do programu księgowego, itd. – mówi Tomasz Kasprowicz, współwłaściciel firmy Gemini.


Firma uwolniła wewnętrzny dział IT od utrzymywania własnego systemu fakturowego - funkcjonalność ta jest całkowicie obsługiwana i aktualizowana w Symfonia ERP. Znacząco poprawiła się skuteczność w wystawianiu dokumentów, ich uporządkowanie i analityka.

Optymistyczna przyszłość dzięki ERP

Spółka optymistycznie patrzy w przyszłość i widzi swój rozwój przede wszystkim w działaniach poza granicami Polski. Spółka spodziewa się znacznego wzrostu ilości przesyłek międzynarodowych.

Obsługa klientów zagranicznych to nie tylko kwestia języka. Wyzwaniem są rozliczenia finansowe – kwestia waluty oraz różne stawki podatkowe stosowane w różnych krajach. Aktualnie w Symfonia ERP, po adaptacji przez Gemini, możliwe jest wprowadzanie specyficznych danych dla operacji bez udziału informatyków.

Źródło: www.symfonia.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top