Systemy ERP schodzą z wieżowców pod strzechy

Dynamikę przemian na rynku ERP wyznaczają w tej chwili dwie tendencje: wzrost popularności wśród mniejszych przedsiębiorstw oraz spadek cen licencji oprogramowania wszystkich systemów ERP, ze wskazaniem na te przeznaczone dla największych.


Rosnąca popularność systemów ERP skutkuje zmianą charakteru wymagań użytkowników względem dostawców. Użytkownicy domagają się krótszych terminów wdrożeń ERP, większej standaryzacji i konkurencyjnych cen oprogramowania. Rezultatem spadku cen okazuje się z kolei konsolidacja na rynku producentów. Połączeniu tych wymagań nie zawsze mogą sprostać dojrzali dostawcy. Konkurują z nimi młode prężne firmy, które budują systemy ERP od podstaw, albo adaptują swoje wcześniejsze produkty i wyposażają w nową, bardziej kompleksową funkcjonal-ność.

Takie wnioski wynikają z nowej, właśnie opublikowanej analizy DiS dotyczącej rynku ERP, opartej na badaniu 50 dostawców (rok wcześniej analizowano tylko 30 producentów). Badani dostawcy oferują obecnie na rynek polski 62 produkty, przy czym 20 z nich ma funkcjonalność ERPII, 26 jest przeznaczonych dla dużych przedsiębiorstw, zaś 59 dla średnich. Jak więc widać produkty nie skalowalne w dół stanowią margines całej oferty. Wydaje się, że jest to obecnie trend nie tylko krajowy ale i światowy.

Analiza przychodów dostawców systemów klasy ERP (praktycznie wszystkich na rynku) wyka-zuje, że wartość rynku licencji tego oprogramowania sprzedanego na rynek polski w 2006 r. wy-niosła 286,3 mln zł i wzrosła od 2005 r. o 5,1%. Jest to wzrost znacznie mniejszy od dynamiki polskiego rynku IT, który wg badań DiS wzrósł w badanym okresie o 8,9%. Warto zwrócić uwa-gę, że rynek ERP wzrósł mało, mimo iż w 2006 r. był obliczany na podstawie danych o sprzedaży 50 firm, podczas gdy rok wcześniej odnoszono go tylko do finansów mniejszej grupy.

Rzut oka na ponad 20 nowych firm zaklasyfikowanych przez DiS po raz pierwszy w tym roku jako producenci systemów ERP pokazuje zarówno firmy dynamiczne, rozpoczynające swoją przygodę z zarządzaniem przedsiębiorstwami od programowania w architekturze wielowarstwo-wej, po firmy bardzo stabilne, które od lat nie wychodzą na rynek poza krąg swoich kilku, czy co najwyżej kilkunastu klientów. Odnajdują się tu też firmy z rynku mikroprzedsiębiorstw, które wskutek dotacji unijnych poczyniły tak znaczne postępy w rozwoju, że mogą oferować nowym klientom swoje odnowione i ulepszone produkty. Ponad połowa z badanych 62 produktów ERP oferowanych na rynku polskim jest finansowana pośrednio lub bezpośrednio z wykorzystaniem dotacji unijnych.

Znacznie bardziej skonsolidowany niż rynek ERP jest rynek ERP II. W ocenach DiS jest repre-zentowany w 100% przez zaledwie ośmiu dostawców, a jednocześnie stanowi w Polsce prawie dokładnie dwie trzecie rynku ERP ogółem. Trzej pierwsi dostawcy mają w nim łączny udział stanowiący ponad trzy czwarte tego rynku. Rynek ERP II praktycznie nie jest obsługiwany przez producentów krajowych. Trudno wyrokować kiedy polscy dostawcy podołają temu wyzwaniu. Dla budowy systemu ERPII trzeba współpracować z klientami globalnymi. Krajowych firm o globalnym zasięgu na razie jednak jest jeszcze niewiele.

Źródło: www.dis.waw.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top