Big data przyszłością biznesu

Gromadzenie i analiza danych, a także tzw. internet rzeczy zmienią w nadchodzących latach oblicze biznesu - oceniają eksperci firmy Gartner. Prognozują ewolucję modeli biznesowych oraz praktyk zarządzania przedsiębiorstwami.


 
Eksperci cenionej firmy analityczno-doradczej grupują w trzech trendach konsekwencje oddziaływania dużych zbiorów danych (ang. big data) oraz powiązanych z nimi technologii na biznes.

uż w 2020 roku informacje gromadzone dzięki analizie danych doprowadzą do przekształcenia, dalszego zdigitalizowania lub eliminacji 80 procent procesów biznesowych lub produktów. Odpowiadać za to będą olbrzymie ilości danych, generowanych dzięki internetowi rzeczy, inteligentnym urządzeniom (ang. smart devices) oraz automatyzacji i digitalizacji kolejnych zawodów. Współpraca ludzi z urządzeniami przybierze nowe oblicze.

Gartner prognozuje także narodziny nowej branży - podmiotów pośredniczących w gromadzeniu i analizie danych. Już w 2017 r. 30 procent danych dostępnych poszczególnym przedsiębiorstwom będzie pochodziło od wyspecjalizowanych firm, analizujących konkretne zbiory danych: pochodzących od konsumentów, dotyczących makrootoczenia, opisujących schematy działań i zdarzeń - klimat, sytuację geopolityczną, trendy w zachowaniu klientów i pracowników. "Informacje pochodzące od brokerów danych staną się ważnym elementem budującym strategię przedsiębiorstw" - twierdzą analitycy Garntera.

Już w 2017 r. 20 procent produktów i rozwiązań zorientowanych na konsumentów będzie dostarczało szerokiej gamy informacji na temat ich użytkowników i samych praktyk użytkowania.
Szybkie rozprzestrzenienie się internetu rzeczy stworzy nowy styl analityki danych zorientowany na klienta - śledzenie produktu - możliwy m.in dzięki coraz tańszym czujnikom, które znajdują się lub wkrótce trafią do wszystkich typów nowych produktów - wyjaśnia analityk firmy Doug Laney.
Chodzi o czujniki, w które wyposażone będą wszelkie typy tzw. inteligentnych urządzeń (AGD, RTV, samochody). Jeśli weźmiemy pod uwagę także dane pochodzące z mediów społecznościowych, aktywności w sieci, czy te udostępniane przez organy państwowe, możemy, zdaniem ekspertów Gartnera, mówić o nowym, globalnym basenie informacji.

Firmy takie jak IBM, Cisco, HP już dziś oferują narzędzia do analityki złożonych danych. Firma doradczo-analityczna International Data Corporation w 2013 r. szacowała, że rynek usług analizy big data w samym 2014 r. będzie wart ponad 16 miliardów dolarów, rozwijając się sześć razy szybciej niż cała branża IT. Business Insider twierdzi z kolei, że rynek internetu rzeczy stanie się największym globalnym rynkiem urządzeń - w 2019 r. jego wkład w światową ekonomię szacowany jest na poziomie ponad półtora biliona dolarów.

W obliczu zmiany w dostępnie do informacji oraz pojawieniu się nowych typów danych, przedsiębiorstwa czeka radykalna ewolucja modeli biznesowych, które będą musiały odpowiedzieć na wyzwania związane z big data i pokrewnymi zjawiskami społeczno-technologicznymi.

Źródło: wnp.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top