Rozwiązaniem problemów związanych z koszto- i czasochłonnymi operacjami identyfikacji jest wdrożenie technologii RFID. Szczególnie duży potencjał usprawnień niosą ze sobą operacje na styku dwóch ogniw łańcucha dostaw oraz operacje, w które bezpośrednio zaangażowany jest klient końcowy.
W branży odzieżowej mamy do czynienia z długim i skomplikowanym łańcuchem dostaw. Procesy w takim otoczeniu są nietransparentne, co w negatywny sposób wpływa na efektywność całego systemu. Dla każdego z ogniw istnieje znaczny potencjał usprawnienia i przyspieszenia procesów poprzez eliminacje nieproduktywnych czynności identyfikacji towaru.

Wzrost skuteczności

Typowy łańcuch dostaw w branży odzieżowej składa się z takich elementów jak: producenci, centra dystrybucyjne i magazyny, sklepy i outlety.

Branża odzieżowa jest przykładem wdrożenia RFID na poziomie jednostkowych produktów w całym długim łańcuchu logistycznym. Z uwagi na liczne korzyści dla wszystkich uczestników łańcucha, nacisk na standaryzację oraz konieczność odczytów ze znacznych odległości zdecydowaną większość wdrożeń opiera się o standard UHF EPC Class1 Gen2 rozpowszechniany przez EPCglobal i GS1. Światowe doświadczenia badawcze oraz praktyczne wskazują, że technologia RFID jest gotowa do obsługiwania pojedynczych produktów. Poziom poprawnych odczytów nie stanowi już problemu. Z badań przeprowadzonych już w 2008 roku wynika, że dla wszystkich scenariuszy udało się znaleźć taką konfigurację czytnika i taga RFID, aby poziom poprawności wynosił 100 procent poza dwoma wyjątkami, kiedy wyniósł 99,07 proc. i 99,72 proc. (tabela 1).
 
tabela1log24

Dalsze badania potwierdzają ekonomiczną opłacalność wdrożenia RFID w branży odzieżowej. W tych badaniach uzyskano jeszcze lepsze wyniki (ponad 99,99 proc. poprawnych odczytów dla każdego punktu RFID, co jest wynikiem lepszym niż dla kodów kreskowych). Świadczy to o ciągłym rozwoju technologii RFID oraz dużym potencjale w branży odzieżowej z uwagi na sprzyjające otoczenie.

Najczęstsze wykorzystanie

Wdrożenie RFID rozpoczyna się wszyciem metki przez producenta. Od tego momentu każda sztuka jest identyfikowana unikatowym numerem zapisanym w tagu RFID w standardzie EPC. Producenci wykorzystują tagi RFID do śledzenia produkcji w toku, jak również do usprawnienia procesów kompletacji i wysyłki. Odczyty RFID pozwalają śledzić stan realizacji zlecenia produkcyjnego, następnie potwierdzać poprawność i unikać błędów w kompletacji. Wydanie towaru z magazynu producenta jest automatycznie rejestrowane, a informacja o wysyłce przekazywana odbiorcy. Tag RFID jest także zabezpieczeniem przed podrabianiem produktów.

Magazyny i centra dystrybucyjne

Dzięki technologii RFID możliwa jest automatyzacja przyjęć towarów w magazynach i centrach dystrybucyjnych. Dotyczy to zarówno dostaw od producentów, jak i zwrotów starych kolekcji ze sklepów. Wszystkie towary przyjmowane do centrum dystrybucyjnego rejestrowane są w tunelu RFID. Odczyty pozwalają wykryć, czy opakowanie zbiorcze jest jednorodne. Eliminuje to konieczność rozpakowywania każdego kartonu w dostawie. Informacje z odczytów RFID są porównywane z informacjami o dostawach w systemie magazynowym.

RFID może być wykorzystane do zarządzania magazynem i rejestrowania lokalizacji towarów. Następnie na podstawie odczytów RFID odbywa się kompletacja zamówień dla sklepów. Kontrola wysyłki do sklepu polega na automatycznym odczycie skompletowanego kartonu w tunelu RFID i porównaniu z zamówieniem, co eliminuje zbędne czynności kontrolne i nieporozumienia na linii centrum-sklep.

Udogodnienia w zapasach

Towary podczas przyjęcia w punktach sprzedaży są odczytywane na bramkach i w tunelach RFID, a w małych placówkach przy użyciu czytników ręcznych. Technologia RFID w sklepie pozwala uzyskiwać bieżącą informację o stanie zapasów w sklepie i na zapleczu. Dzięki temu można generować automatyczne zamówienia uzupełniające zapasy i dostarczać towar na półki w momencie jego sprzedaży. Eliminowane są sytuacje braku towaru na półce i utracenia sprzedaży. Możliwe jest również dokładne lokalizowanie odzieży na terenie sklepu. Jest to informacja dla personelu o koniecznych przemieszczeniach towaru na właściwe miejsca oraz informacja statystyczna pozwalającą zwiększyć sprzedaż. Pracownicy sklepu mogą na bieżąco reagować na przemieszczenia towaru w strefy, w których nie powinien się on znajdować. Pozwala to znacznie podnieść poziom dostępności towaru dla klienta. Istotnym usprawnieniem procesu obsługi klienta końcowego jest zastosowanie czytników RFID w przymierzalniach. Z jednej strony jest to nieinwazyjny sposób kontroli ilości odzieży w przymierzalni. Jednocześnie umożliwia personelowi szybki dostęp do informacji o przymierzanych ubraniach i lepszą oraz szybszą pomoc klientowi. Inteligentne lustra w sklepach wyświetlają informacje o przymierzanym produkcie na podstawie odczytu RFID. W ten sposób klient szybko może uzyskać dostęp do informacji o dostępności i poprosić o inny rozmiar, produkt z podobnej linii bądź akcesoria do przymierzanego ubrania. Możliwość szybkiego odczytu wielu tagów RFID przyspiesza obsługę w kasie, co jest istotne w szczytach sprzedażowych. Dodatkową korzyścią jest wykorzystanie RFID na bramkach antykradzieżowych. W tym przypadku korzyścią jest czas zyskany poprzez wyeliminowanie konieczności klipsowania towaru wykładanego na sklep oraz rozklipsowywania sprzedanego towaru przy zachowaniu kontroli antykradzieżowej. Kolejną zaletą jest umożliwienie częstszej i znacznie szybszej inwentaryzacji sklepu przy użyciu czytników mobilnych RFID.

Przykładowe wdrożenia

HADATAP wraz z Instytutem Logistyki i Magazynowania prowadzi obecnie w Polsce przygotowania pilotażowego projektu wdrożenia RFID w branży odzieżowej. W ramach projektu zrealizowane zostaną tunele RFID do przyjmowania dostaw oraz wydawania towaru z centrum dystrybucyjnego oraz w sklepach czytniki mobilne RFID, które wspomogą procesy przyjęć dostaw i zwrotów starej kolekcji oraz pozwolą dokonywać częstszej inwentaryzacji. Przeprowadzone symulacje zwrotu z inwestycji wskazują korzyści w wielu punktach łańcucha (m. in. szybsze i bezbłędne przyjęcia i wydania, szybsza obsługa klienta, lepsza dostępność towaru). Z kalkulacji ROI wynika, że koszty robocizny zostaną zmniejszone o 30 proc. Na świecie mamy przykłady licznych wdrożeń RFID w branży odzieżowej. Są to m. in. American Apparel, Charles Vogele Group, Valdac, Gerry Weber czy CentrObuv.


Źródło: Log24.pl
Autor: Bartłomiej Gładysz - HADATAP Sp. z o.o.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top