Dyrektorzy finansowi odegrają kluczową rolę w cyfrowej transformacji przedsiębiorstw – wynika z globalnego badania Accenture. Już w tym momencie 76 proc. CFO ocenia, że rola i zakres ich obowiązków ulegają dużym przeobrażeniom. Oprócz nadzorowania finansów aktywnie uczestniczą w realizacji inwestycji w ich organizacjach z zakresu cyfryzacji. Dlatego w przyszłości funkcja dyrektora finansowego będzie w coraz większym stopniu wymagać zaawansowanych kompetencji cyfrowych, umiejętności współpracy i analizy danych w czasie rzeczywistym – podkreślają eksperci Accenture.

 REKLAMA 
 Baner srodtekstowy350x350 strona KSeF 
 
Transformacja cyfrowa stała się koniecznością dla większości przedsiębiorstw. Co może zaskakiwać, nowe technologie już teraz bardzo wyraźnie wpływają na sposób funkcjonowania działów finansowych, w tym na rolę dyrektorów finansowych. Według Accenture to właśnie dyrektorzy finansowi oraz ich zespoły odegrają istotną rolę w procesie transformacji cyfrowej – mówi agencji Newseria Biznes Dominik Wójcik, dyrektor w dziale transformacji biznesowej Accenture. – To właśnie pod nadzorem CFO będą przeprowadzane kluczowe inwestycje w nowe technologie oraz innowacyjne rozwiązania, które będą miały na celu np. podwyższenie przychodów, zwiększenie marży bądź poprawienie konkurencyjności firmy – dodaje.
Cyfrowa transformacja dotyczy zarówno procesów związanych z obsługą klienta, jak i wewnętrznego funkcjonowania organizacji. Oprócz wykorzystania nowych technologii wymaga adaptacji pracowników do nowego otoczenia – podwyższania ich kompetencji, szkoleń czy zmiany sposobu wykonywania pracy.
Transformacja cyfrowa ma uzasadnienie w wielu przypadkach: gdy konieczne jest podwyższenie wartości przedsiębiorstwa, gdy organizacja wymaga redefinicji bądź poprawy pozycji rynkowej. Jest to jedyna droga dla przedsiębiorstw, które chcą uzyskać pozycję lidera w danej branży. Bez digitalizacji na dłuższą metę będzie to bardzo trudne do wykonania – mówi Dominik Wójcik.
Jak podkreśla, przedsiębiorstwa, które podejmą decyzję o przeprowadzeniu takiej ewolucji, muszą zadbać o to, żeby zmiany przenikały z góry do dołu organizacji, obejmując wszystkie elementy łańcucha wartości, wszystkie istniejące struktury i systemy.
Wynikiem transformacji cyfrowej mogą być zupełnie nowe modele biznesowe. Polega ona nie tylko na wprowadzaniu zmian w sposobie funkcjonowania przedsiębiorstwa, lecz przede wszystkim ma na celu zmianę tego, czym faktycznie przedsiębiorstwo jest. Pociąga to za sobą zasadniczo inne podejście do planowania i organizacji biznesu – mówi Dominik Wójcik.
Wiodącą rolę dyrektorów finansowych w tym procesie potwierdziło badanie Accenture („The CFO Reimagined: From Driving Value to Building the Digital Enterprise”) przeprowadzone wśród ponad 700 dyrektorów finansowych oraz ok. 200 specjalistów od finansów w globalnych przedsiębiorstwach. Jednocześnie pokazało ono wyzwania związane z nową rolą CFO. Ponad połowa z nich obawia się, że ich działania są za bardzo reaktywne, a za mało proaktywne, zaś procesy dotyczące analityki są niewystarczająco efektywne i wymagają poprawy.

Obecnie około 34 proc. zadań wykonywanych przez działy finansowe jest zautomatyzowanych. Do roku 2021 prawie połowa (45 proc.) będzie już oparta na zaawansowanych technologiach. Wraz z postępującą automatyzacją rutynowych operacji księgowych standardowa lista obowiązków dyrektorów finansowych będzie coraz częściej obejmować działania związane z planowaniem strategicznym, doradztwem i analityką. Już w tej chwili większość CFO dostrzega, że z czasem wiedza stricte finansowa będzie w coraz mniejszym stopniu powiązana z ich zakresem obowiązków.
Dyrektor finansowy, aby sprostać nowej roli, będzie musiał ciągle podnosić swoje kompetencje, takie jak biegłość w znajomości nowoczesnych, przełomowych rozwiązań, które docelowo zrewolucjonizują jego branżę – podkreśla dyrektor w dziale transformacji biznesowej Accenture.
Dotyczy to także pozostałych członków działów finansowych. Potrzebne będą takie umiejętności, jak zdolności analityczne, prezentacja i interpretacja danych, dobra komunikacja i zdolność efektywnego porozumiewania się z biznesem tak, aby zbudować z nim odpowiedni dialog.

Jednym z największych wyzwań dla CFO będzie rekrutacja lub szkolenie pracowników w taki sposób, żeby rozumieli, jak zbierać dane w celu pozyskania z nich jak największej liczby informacji. W zakresie jego obowiązków będzie również zapewnienie odpowiednich narzędzi dla jego zespołów.

Źródło: Newseria

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top